• الصفحة الرئيسية
  • تصفح
    • العدد الحالي
    • بالعدد
    • بالمؤلف
    • بالموضوع
    • فهرس المؤلفين
    • فهرس الكلمات الرئيسية
  • معلومات عن الدورية
    • عن الدورية
    • الأهداف والنطاق
    • هيئة التحرير
    • أخلاقيات النشر
    • عملية مراجعة النظراء
  • دليل المؤلفين
  • ارسال المقالة
  • اتصل بنا
 
  • تسجيل الدخول
  • التسجيل
الصفحة الرئيسية قائمة المقالات بيانات المقالة
  • حفظ التسجيلات
  • |
  • النسخة قابلة للطبع
  • |
  •  أبلغ الاصدقاء
  • |
  • إرسال الاستشهاد إلى  أرسل إلى
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • شارك شارك
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
مجلة کلية الآداب جامعة الفيوم
arrow المقالات الجاهزة للنشر
arrow العدد الحالي
أرشيف الدورية
المجلد المجلد 17 (2025)
المجلد المجلد 16 (2024)
المجلد المجلد 15 (2023)
العدد العدد 2
اللغويات والثقافات المقارنة
العدد العدد 2
الانسانيات والعلوم الاجتماعية
العدد العدد 1
(انسانيات)
العدد العدد 1
(اللغويات)
المجلد المجلد 14 (2022)
المجلد المجلد 13 (2021)
المجلد المجلد 12 (2020)
المجلد المجلد 11 (2019)
المجلد المجلد 10 (2018)
المجلد المجلد 9 (2017)
المجلد المجلد 8 (2016)
المجلد المجلد 7 (2015)
عبادي, أمل. (2023). Investigating the Postcolonial Grotesque in Martin McDonaghʼs A Very Very Very Dark Matter. مجلة کلية الآداب جامعة الفيوم, 15(1), 823-850. doi: 10.21608/jfafu.2023.168188.1821
أمل عبادي. "Investigating the Postcolonial Grotesque in Martin McDonaghʼs A Very Very Very Dark Matter". مجلة کلية الآداب جامعة الفيوم, 15, 1, 2023, 823-850. doi: 10.21608/jfafu.2023.168188.1821
عبادي, أمل. (2023). 'Investigating the Postcolonial Grotesque in Martin McDonaghʼs A Very Very Very Dark Matter', مجلة کلية الآداب جامعة الفيوم, 15(1), pp. 823-850. doi: 10.21608/jfafu.2023.168188.1821
عبادي, أمل. Investigating the Postcolonial Grotesque in Martin McDonaghʼs A Very Very Very Dark Matter. مجلة کلية الآداب جامعة الفيوم, 2023; 15(1): 823-850. doi: 10.21608/jfafu.2023.168188.1821

Investigating the Postcolonial Grotesque in Martin McDonaghʼs A Very Very Very Dark Matter

المقالة 22، المجلد 15، العدد 1، يناير 2023، الصفحة 823-850  XML PDF (715.39 K)
نوع المستند: المقالة الأصلية
معرف الوثيقة الرقمي: 10.21608/jfafu.2023.168188.1821
مشاهدة على SCiNiTO مشاهدة على SCiNiTO
المؤلف
أمل عبادي email
کلية الآداب - جامعة جنوب الوادي - قنا - مصر
المستخلص
McDonagh is arguably one of the most celebrated yet most controversial of contemporary Anglo-Irish playwrights. His plays have received mixed reviews from critics and audiences alike, mostly for featuring graphic violence and obscene dialogues. Even though comedy is mostly seen as an inferior genre compared to tragedy, McDonagh, among many contemporary Anglo-Irish writers, makes use of the malleability of the grotesque to address myriads of serious issues. In his most recent play A Very Very Very Dark Matter (2018), McDonagh juxtaposes both comic and grotesque elements to create a black comedy that manages to represent the painful memories of colonial history. This comic mediation of pain and suffering is only one of the several aspects of the grotesque that are present in Dark Matter.

Through a nuanced examination of the features and functions of the grotesque in Dark Matter, this articles aims to illustrate how, by means of the grotesque, McDonagh manages to address the seminal issues of colonialism and social justice. The article shows that by recurring to the shocking, the repugnant, and the fantastical, McDonagh manages to remind his audience of the ugliness of colonial realities. A careful examination of the play reveals that McDonagh employs the grotesque to undermine the power and arrogance of Europe and to remind the audience of the atrocities committed against Africa and other colonized nations in the name of white supremacy.
الكلمات الرئيسية
Martin McDonagh؛ Irish drama؛ the grotesque؛ post-colonialism؛ Hans Christian Anderson,
الموضوعات الرئيسية
اللغويات
الإحصائيات
عدد المشاهدات للمقالة: 246
تنزیل PDF: 414
الصفحة الرئيسية | قاموس المصطلحات التخصصية | الأخبار | الأهداف والنطاق | خريطة الموقع
بداية الصفحة بداية الصفحة

Journal Management System. Designed by NotionWave.