• الصفحة الرئيسية
  • تصفح
    • العدد الحالي
    • بالعدد
    • بالمؤلف
    • بالموضوع
    • فهرس المؤلفين
    • فهرس الكلمات الرئيسية
  • معلومات عن الدورية
    • عن الدورية
    • الأهداف والنطاق
    • هيئة التحرير
    • أخلاقيات النشر
    • عملية مراجعة النظراء
  • دليل المؤلفين
  • ارسال المقالة
  • اتصل بنا
 
  • تسجيل الدخول
  • التسجيل
الصفحة الرئيسية قائمة المقالات بيانات المقالة
  • حفظ التسجيلات
  • |
  • النسخة قابلة للطبع
  • |
  •  أبلغ الاصدقاء
  • |
  • إرسال الاستشهاد إلى  أرسل إلى
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • شارك شارك
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
مجلة کلية الآداب جامعة الفيوم
arrow المقالات الجاهزة للنشر
arrow العدد الحالي
أرشيف الدورية
المجلد المجلد 17 (2025)
المجلد المجلد 16 (2024)
المجلد المجلد 15 (2023)
المجلد المجلد 14 (2022)
العدد العدد 2 (اللغويات)
العدد العدد 2 (الإنسانيات)
العدد العدد 1 (اللغويات)
العدد العدد 1 (الإنسانيات)
المجلد المجلد 13 (2021)
المجلد المجلد 12 (2020)
المجلد المجلد 11 (2019)
المجلد المجلد 10 (2018)
المجلد المجلد 9 (2017)
المجلد المجلد 8 (2016)
المجلد المجلد 7 (2015)
صبرة, زيزي السيد ابراهيم, Daigham, Abdelmohsen Ibrahim. (2022). Therapeutic competencies in reducing emotional and social distress after cognitive behavior therapy training program: Three years follow up. مجلة کلية الآداب جامعة الفيوم, 14(العدد 1 (الإنسانيات)), 2118-2139. doi: 10.21608/jfafu.2022.188754
زيزي السيد ابراهيم صبرة; Abdelmohsen Ibrahim Daigham. "Therapeutic competencies in reducing emotional and social distress after cognitive behavior therapy training program: Three years follow up". مجلة کلية الآداب جامعة الفيوم, 14, العدد 1 (الإنسانيات), 2022, 2118-2139. doi: 10.21608/jfafu.2022.188754
صبرة, زيزي السيد ابراهيم, Daigham, Abdelmohsen Ibrahim. (2022). 'Therapeutic competencies in reducing emotional and social distress after cognitive behavior therapy training program: Three years follow up', مجلة کلية الآداب جامعة الفيوم, 14(العدد 1 (الإنسانيات)), pp. 2118-2139. doi: 10.21608/jfafu.2022.188754
صبرة, زيزي السيد ابراهيم, Daigham, Abdelmohsen Ibrahim. Therapeutic competencies in reducing emotional and social distress after cognitive behavior therapy training program: Three years follow up. مجلة کلية الآداب جامعة الفيوم, 2022; 14(العدد 1 (الإنسانيات)): 2118-2139. doi: 10.21608/jfafu.2022.188754

Therapeutic competencies in reducing emotional and social distress after cognitive behavior therapy training program: Three years follow up

المقالة 30، المجلد 14، العدد 1 (الإنسانيات)، يناير 2022، الصفحة 2118-2139  XML PDF (754.02 K)
نوع المستند: المقالة الأصلية
معرف الوثيقة الرقمي: 10.21608/jfafu.2022.188754
مشاهدة على SCiNiTO مشاهدة على SCiNiTO
المؤلفون
زيزي السيد ابراهيم صبرة1؛ Abdelmohsen Ibrahim Daigham2
1قسم علم نفس - کلية الاداب - جامعة الفيوم
2Department of Psychology, Faculty of Arts, Minia University
المستخلص
The aim of the study:
This paper addresses the question: is a brief cognitive behavior therapy (CBT) training program enhances psychologist's skills as reflected in scores on Cognitive Therapy Skills scale and in helping students with emotional and social problems.
Materials and Methods:
Participants are 35 school psychologists (20 Female and 15 male) have received intensive CBT training for 6 days during two weeks followed by one to one supervision in school sittings for three months. Participants completed cognitive behavior therapy scale (CBTS). Individual and group counseling sessions delivered to male and female (age mean = 13.7 years) students known of emotional and social problems during the current school year. Supervisors wrote a report in the end of three months practice, students and parent's feedback had collected.
 Results show that differences between pre and post scores on CBTS scale are statistically significant (t= 4.92), supervisors reports and students feedback indicate improving therapeutic skills by the end of three months practice.
 Conclusion:  CBT training program has positive influence in enhancing CBT skills in school psychologists that reflected in providing effective counseling for students with emotional and social problems. Supervision based training optimizing the therapeutic outcome in both individual and group therapy sessions. Follow up of 3 years revealed continuous effect of the training and continuous supervision in improving counseling skills of school psychologists.   
الكلمات الرئيسية
Cognitive behavior therapy (CBT)؛ emotional problems؛ social problems؛ CBT skills؛ Cognitive therapy scale (CTS)
الموضوعات الرئيسية
الاجتماعية؛ العلوم الإنسانية
الإحصائيات
عدد المشاهدات للمقالة: 207
تنزیل PDF: 487
الصفحة الرئيسية | قاموس المصطلحات التخصصية | الأخبار | الأهداف والنطاق | خريطة الموقع
بداية الصفحة بداية الصفحة

Journal Management System. Designed by NotionWave.